Stanovte správnou kupní cenu

Rozhodli jste se prodat svou nemovitost svépomocí? Nepodceňujte přípravu a věnujte pozornost následujícím řádkům! V tomto seriálu vás seznámím s jednotlivými kroky, které je potřeba v rámci prodeje absolvovat.

Podhodnocení nebo nadhodnocení kupní ceny bývá největším problémem, který může zásadně ovlivnit prodej, a hlavně dobu realizace obchodu. Pokud cenu ze začátku nadhodnotíte a vaše nemovitost bude na trhu neúměrně dlouhou dobu, začne ztrácet na ceně a stane se z ní tzv. ležák.

Během své praxe jsem se ale setkal i s opačnými případy. Měl jsem možnost spolupracovat s majiteli, kteří nejprve uvažovali o tom, že zkusí prodej nemovitosti svépomocí a cenu chtěli stanovit zbytečně nízko. Poté, co jsme společně připravili správnou prodejní strategii, jsme prodali o statisíce dráž.

Velkým rizikem může být i zbytečné snižování kupní ceny v průběhu prodeje. Někteří kupující totiž umí mistrně spekulovat a předkládat přesvědčivé argumenty, proč máte zlevnit. Je škoda přijít zbytečně o peníze.

Jak tedy při stanovování ceny postupovat? Dle mého názoru je důležité využít více zdrojů! V dnešní době jsme médii masírováni o neustálém růstu cen nemovitostí a z tohoto důvodu občas dochází k přeceňování jejich skutečné hodnoty. To se pak odráží na nabídkových cenách, které naleznete na realitních portálech. Pro stanovení ceny proto není vhodné vycházet pouze z těchto veřejně dohledatelných informací.

Je sice pravda, že jedním z kanálů jsou právě internetové nabídky, které vám budou konkurencí, pro porovnání cen můžete ale použít i sofistikovanější nástroje, které už vyžadují větší orientaci v oboru. Existují placené aplikace, které vám ukáží realizované ceny v dané lokalitě a v určitém časovém období. Mezi ně patří například www.cenovamapa.cz, či www.cenovamapa.org. I tady ovšem doporučuji data důkladně prozkoumat, jelikož zde není uveden stav nemovitosti ani další parametry ovlivňující finální cenu.

Třetím zdrojem, který při oceňování využívám, jsou interní cenové mapy realizovaných transakcí, díky kterým mám k dispozici informace kompletní (počáteční cenu, realizovanou cenu, stav nemovitosti, dobu prodeje i podrobné detaily o prodané nemovitosti). Kombinací těchto výše zmíněných metod pak lze stanovit skutečně reálnou a fakty podloženou cenu, která je na trhu konkurenceschopná.

Na další pokračování našeho seriálu „Na co se připravit, když prodáváte nemovitost sami?“ se můžete těšit již za 14 dnů. Jaké téma rozebereme tentokrát? Podíváme se na to, jak vytvořit lákavou prezentaci nemovitosti a zaujmout tak potenciální zájemce. Prodáváte a nenašli jste v článku odpověď na vaši otázku? Zavolejte nebo mi napište.

Mějte úspěšné dny a za 14 dní se na vás opět těším.

Martin Štrojsa
K nemovitostem a podnikání obecně mám velmi blízký vztah už od svého dětství. K této práci mě inspirovala kariéra mého otce, který je v oblasti vedení lidí a své vlastní realitní praxi velmi úspěšný. Toto povolání je pro mě zároveň mým největším koníčkem, spokojený klient zase mou nejvyšší prioritou.
Komentáře

Přidat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *